Agak Janggal Untuk Gunakan Awak Kepada Awak, Perempuan

Saya lebih suka menggunakan kata ganti nama anda kepada perempuan atau pun sebutkan terus namanya kerana pada saya, agak janggal untuk saya gunakan kata nama awak kepada perempuan. Saya rasa macam..errr..luar biasa nak sebut

Terima kasih, awak.
kepada perempuan.
Dulu pernah ada seorang lelaki yang marah pada saya sebab saya gunakan ganti nama
ang
waktu berchatting dengan dia. Katanya saya tak sopan dan bahasa saya kasaq. Eh kat Kedah ok ja. Oh ok, kat Kedah sahaja kot orang lelaki bagi saya guna perkataan
ang
tu. Tapi saya akui, memang kasaq pun kalau gunakan ganti nama tu untuk orang yang pertama kali kita chatting. Atau mungkin lelaki tu yang lebih sensitif. Atau pun ketika tu saya yang terlebih sensitif. Atau pun ketika tu saya tak matang sampaikan panggil si lelaki itu dengan kata ganti nama tersebut. Eh terlajak tajuk pulak..
Pada pandangan saya, kalau saya sebut
awak.
kepada si perempuan, saya rasa seolah-olah saya jadi macam terlebih lembut. Weiiiii, Umi Nazrah. Apa ni?????!!!!
Ok baik, kembali ke pangkal jalan. Cuba bayangkan macam ni. Seorang lelaki (kategori lembut) berjumpa dengan seorang lelaki (yang juga kategori lembut) dan menyapa
Hai awak!!!!
Macam tu lah perasaan saya kalau saya menggunakan
awak.
kepada perempuan.
Umi Nazrah saya dah merepek. Sila ke blog lain yang memberikan ilmu bermanfaat. Terima kasih kalau anda sudi baca sampai habis.

Nak guna I You macam pompuan omputeh pun saya rasa pelik jugak. Arghhh..entri merepek lagi. Sudah la. Setakat ni ja lah. Kang saya lagi merepek.

Gambar di ambil dari http://galaxieblog.com.my/blog/

Pepatah baru dalam situasi yang seandainya kata saya menggunakan kata ganti nama 'awak' untuk bercakap dengan perempuan : Seperti Fasha Sandha bercakap secara empat pasang mata dengan Nora Danish.

Mesti korang dapat bayangkan macam mana keadaannya kan?

0 Pemberi Komen:

Post a Comment

1Komen, idea bernas didahulukan, kritikan diutamakan