Bagi budak-budak, apakah maksud mainan dan bermain?

Zaman sekarang rasanya setiap kanak-kanak ada barang permainan yang tersendiri kan? Dengan alat permainan Ben10, Power Rangers yang pelbagai warna topengnya (dulu-dulu ada jugak tapi saya rasa tak sedahsyat yang sekarang punya), gadget yang moden-moden lagi. Zaman 1980-an dulu mana lah nak ada kesemua tu. Dulu kat sekolah saya main batu seremban, zero point (yang lompat getah panjang tu) dan sewaktu dengannya yang saya pasti mencabar minda jugak. Ye la, nak kena gunakan tenaga nak melompat, nak kena lari bila dibaling dengan kasut dan macam-macam lagi lah. Selain tu, saya setuju mengatakan memang zaman berubah, kanak-kanak sekarang pun makin advance peralatan dan pemikirannya. Malah ada pelbagai gadget yang kanak-kanak sekarang dah pandai menggunakannya padahal saya sendiri masih terkial-kial tak pandai nak guna.

Tapi setakat ni menurut pemerhatian saya, di kawasan tempat saya kerja sekarang ni, kebanyakan masa bebudak kat sini banyak dihabiskan dengan main game yang tak membina kat Tagged dan juga Facebook sahaja. Ada ketikanya saya jadi geram dan mintak bebudak (yang berumur 5 tahun ke 7 tahun) main game yang berbentuk educational. Saya sampaikan p taipkan link lagi kat dorang. Masalahnya hanya 5 minit atau pun tak sampai pun dorang main game yang berilmiah tu. Lepas tu, terus main semula game cuci akuarium, game kutip buah. Tak salah pun nak main game macam tu. Kadang-kadang (bukan kadang-kadang, selalu kot) kita jadi addicted. Tapi bila ada yang ponteng sekolah hanya kerana semata-mata nak bermain game sahaja, saya dan penolong jadi bengang jugak. Dah banyak kali tegur, kami jadi malas jugak. Iya lah, emak ayah dorang pun mungkin tak kesah kan. Kami yang orang asing lak dok bagi nasihat lebih-lebih. Alahai...

Gambar ni menarik jugak untuk dilayan. Sila klik untuk darjah penglihatan yang lebih besar.

313951.zoom

0 Pemberi Komen:

Post a Comment

1Komen, idea bernas didahulukan, kritikan diutamakan