Cipta Syurga di Hati Sendiri.


Buku yang pertama Naz beli untuk diri sendiri karya Dr. HM Tuah Iskandar al-Haj. Dah lama Naz nak kongsikan apa yang ada dalam buku ni untuk yang lain tapi tak kesampaian. Asyik terlupa. Tak semua orang beli buku ni kan, jadi tak salah rasanya Naz ungkaikan sedikit sebanyak yang terkandung untuk manfaat bersama. Walaupun ada tutur ayat dalam buku ni pernah diterbitkan dalam buku terdahulu (sedikit saja kot) dan juga Majalah Mingguan Wanita tapi membaca buku ni tiap-tiap hari pun Naz boleh. Buku ni memang membuka minda dan juga hati.


Buku ni mengandungi 5 bahagian dengan setiap satunya ada pelbagai bab yang menarik dimulakan dengan bahagian 'Wahai Diriku yang Lupa', 'Mencari Damai di Hati', 'Laut Rasa yang Amat Dalam', 'Berikan Sebutir Cintamu Itu' dan juga 'Usia yang Terus Merangkak'. Menurut Dr. HM Tuah, pengisian 'Cipta Syurga Hati' adalah memberikan kita rasa bahagia, sebagaimana ungkapan 'rumahku syurgaku'. Ia bertujuan menyenangkan serta mendamaikan jiwa untuk melalui hidup seadanya. Syurga di hati sememangnya mampu dibentuk. Mengapa tidak, kerana hati boleh menjadi apa sahaja; hati haiwan, hati iblis, hati batu, tiada hati dan pelbagai lagi keadaan hati. 'Cipta Syurga Hati' adalah satu usaha mencipta sesuatu yang tidak dapat dilihati dalam bentuk benda tetapi akan terpamer kerana boleh diterjemahkan melalui peribadi dan perialku yang molek, menarik, betul, patut lagi munasabah.


Naz tak pandai untuk membuat rumusan bukan setakat buku ni malah buku-buku yang pernah Naz baca sebab nanti rasanya Naz bukan buat rumusan tapi menaip semula apa yang ada di dalam buku tu. Mesti tak menarik kan. Hehe. Apapun banyak booster yang Naz dapat di dalam buku ni antaranya madah-madah ini yang Naz dah lekatkan di dinding-dinding rumah batu untuk tatapan tiap-tiap hari.


Jiwaku bergoncang,

Bila kusebut namamu.

Mengapa TUHAN,

ENGKAU masih selamatkanku,

Member rasa syurga,

Sedang jiwa terbakar habis,

Oleh dosa tak pernah berhenti,

Tidak terhitung olehku,

Banyak dan besarnya derhaka.

Terima kasih TUHAN,

Masih sempat sujud buat-Mu.


Alhamdulillah Naz diberikan peluang untuk beli dan baca sendiri buku ni. Manfaatnya pada diri Naz memang sangat berbaloi. Untuk Umi Nazrah, memetik kata-kata Hadis riwayat at-Tarmizi dan Ibn Majah, "Setiap insan pasti melakukan kesilapan dan sebaik-baik manusia yang melakukan kesilapan ialah mereka yang sentiasa bertaubat'

0 Pemberi Komen:

Post a Comment

1Komen, idea bernas didahulukan, kritikan diutamakan