Perempuan : Pemalas



Wah ini sudah melanggar batas kaum aku sendiri tapi inilah realitinya. Selama ni kita disumbat-sumbat kat dalam kepala otak tu yang ala tauhu sumbat dengan suatu fakta bahawa si perempuan ni rajin, si lelaki ni pemalas.

Oit buka mata luas-luas, okay.

Sekarang tak semua perempuan itu rajin dan tak semua lelaki itu malas. Mungkin ada sesetengah terkecuali tapi apabila si perempuan yang menjadi pemalas, apa lagi yang nak diherankan di zaman sekarang yang terlebih maju.

Kadang-kadang aku hairan juga macam mana la si perempuan ni boleh hidup dalam suasana yang berselerak, kotor. Aku pun kadang-kadang ada juga la tak terlipat selimut yang kat atas katil tu. Tapi aku ambil juga satu inisiatif untuk sembunyikan keselerakan tempat tu. dengan sumbat dalam almari, haha. Jadi takda la selerak. Almari ja la selerak.

Semalam ada seorang kawan SMS mengadu pasal sifat perempuan yang pemalas ni. Kami bukan la mengumpat menambah dosa cuma sedikit bingung memikirkan kenapa kaum Hawa sekarang menjadi malas. Kalau dalam konteks bersiap nak dating dengan pakwe atau pun nak keluar jalan-jalan, boleh pula pakai cantik-cantik. Nak jaga penampilan kat mata orang lain la tu. Tapi pinggan mangkuk yang dah digunakan untuk memasak dan makan, tak pula nak reti menjaganya.

Apa nak jadi ni.......nanti dah kahwin laki diaorang terkejut tak kalau dapat yang style malas ni?



Lelaki pula sekarang yang rajin. Tapi mungkin tak semua kot.

Cuma aku rasa tak kisah siapa yang rajin, asalkan tempat tinggal atau tempat yang kita menetap tu dalam keadaan yang indah dipandang.



Semoga Saudara Nor Azhar Ramli dijumpai segera.

Fishermen: River mouth can be deadly

2009/09/08

KEPALA BATAS: More than 1,000 fisherman fear the mouth of Sungai Muda could become a death trap, and they want the government to dre-dge it.

The fishermen of Kuala Muda near Penaga say a flood-mitigation project has led to silting of the river mouth, causing their boats to capsize in high waves.

They cited Saturday's drowning of 24-year-old engineer Nor Azhar Ramli, who was thrown overboard by high waves while on a fishing trip.

The problem has also affected fishermen of Bakau Tua, Pulau Mertajam, Kampung Tepi Sungai, Sungai Derhaka and Kota Kuala Muda in Kedah over the past three years.


Kuala Muda Fishermen's Association deputy chairman Rosli Ariffin said four fishermen had died when their boats capsized in high waves two years ago.

He said more than 500 vessels sailed daily through the river mouth out to sea.


13 Pemberi Komen:

  1. betul tu zaman skrg dah pyh nak membezakan sapa yg rajin dah sapa yg malas..maklumla zaman dah berubah dunia dah maju hehe

    ReplyDelete
  2. betui ker??? malas ker?
    elok je awex2 aku ni rajin..
    rajin membebel... huhu

    ReplyDelete
  3. mmg de pmpn yg mls.. tp xsume.. aien dlm kategori pe ae???hehe

    ReplyDelete
  4. ha..betoi tu...mmg zaman skang pmpuan mmg pemalas...jgn kate zaman skang, zaman dulo-dulo pon da ade pemalas...
    cth? roomate aku... tp mane leh bgtau..carik sndiri le...hukhukhuk

    ReplyDelete
  5. Dunia dah terbalik? Jangan nanti kita sumer berjalan kepala ke bawah kaki ke atas dah lah! Hua ha ha haaaa ....

    Weblog Popular 1Malaysia

    ReplyDelete
  6. e'eh, tak ngumpat ye? lalalala... muahaha.

    semua org ada sifat malas dan rajin mereka tersendiri. cuma nilai sejauh mana malas dan rajin itu sendiri tidak pemalar sifatnya. malah tidak dibatasi dengan hukum gender pulak tu.

    setiap manusia unik. termasuk kamu.

    ReplyDelete
  7. masa dating mestiler nak 'kelihatan' perfect

    kawen jer baru tau

    ReplyDelete
  8. erk.. btul2.. sy penah msk umah bujang pompuan.. seleraknya.. isk2..

    ReplyDelete
  9. masalah sikap (rajin atau malas) bukan berkaitan gender... mungkin perempuan dilihat lebih sinonim dengan kebersihan, lelaki sinonim dengan apa pulak ya?

    ReplyDelete
  10. ariey - biasa la, konon2 nak sama rata

    reyokiwara - haha membebel. tu satu lg sifat pompuan

    aein - huhuhu tepuk dada, tanya akal ^__^

    NahDaTuLIzaH - tanak cari la mcm tu ^__^

    lili11 - biasa la, terlebih maju..

    akeji - ye setuju jugak

    kapten - biasa la, dah kawen baru terbongkar semua

    ezany - tu pompuan malas kot T__T

    belia - lelaki sinonim dgn chef. dh ramai kn chef lelaki ^__^

    ReplyDelete
  11. tak semua pmpn pemalas & tak semua lelaki rajin.. tp sy rajin! lalala

    ReplyDelete
  12. ye ade gak beberapa yg pemalas mcm ni, sanggup tidur dengan sampah kot..tp bila nak kuar wangi bagai,,,

    ReplyDelete
  13. oopss nak tambah satu lagi pompuan pemalas ni selalunya laku pasal dia kuar umah lawa je..

    ReplyDelete

1Komen, idea bernas didahulukan, kritikan diutamakan