Tidak. tidak. tidak.

Tanyalah sesiapa saja, pasti jawapannya tidak. kalau bukan tidak, mesti jawapannya No. kalau bukan pun, mestilah jawapannya di dalam bahasa ibunda masing-masing. namun yang pasti, pangkal jawapannya adalah tidak. itu di dalam bahasa yang saya fahami. selain daripada No. mandarin yang saya pelajari sedikit-sedikit itu adalah bo. sebutannya, bo. maksudnya tidak. semuanya tidak.



tidak pada kesunyian. tidak pada kasih sayang. kasih sayang ibu. kasih sayang ayah. kasih sayang kakak. abang. adik. sepupu. pak menakan. mak menakan. anak menakan.
Kerana kasih sayang itu yang menguatkan kita. kehadiran orang yang kita sayangi menjadikan kita kebal. bukan kebal pada peluru, pisau atau lain-lain. kategori kebal itu adalah yang sebaliknya. itu saya tak mahu tau.
Pada anak-anak yatim, betapa mereka harus tabahkan diri. walaupun tak dapat tabah, mereka harus juga sabar.
dan saya, ketika kesunyian, harus jua melapangkan dada. jangan berfikiran yang lain. anda harus faham melapangkan dada di dalam kamus bahasa malaysia atau melayu yang sebenarnya. mana satu, saya pun keliru. terkadang saya guna bahasa malaysia. terkadang bahasa melayu. apapun, saya bangga pada pejuang bahasa dahulu kala.

Penat pula saya menaip post yang saya sendiri tidak tahu apa.
Sudahlah. Habis.

10 Pemberi Komen:

  1. sy kureng fhm istilah anak menakan.mak menakan.dan sebagainya

    ReplyDelete
  2. ish kata dok di perlis dah, tun mamat syahir nih.
    anak menakan - anak sedara
    mak menakan - mak sedara
    mari blajar kamus bahasa utara
    :P

    ReplyDelete
  3. hmm...kunjungan singgah dibalas..
    sebelum masuk rumah anda sy prlu bsuh kaki...ok dh msuk...sy dduk di sofa blog anda..
    hmm...dalam bahasa german, tidak itu adalah 'nein'..
    ok sy blik rumah dlu..selamat mengunjung...

    sekian...

    ReplyDelete
  4. xdpt lah saya hidangkan cucuq udang.sbb awk brpuasa.saya baru buat td utk brbuka. trima kasih bg ilmu kt saya. nnti kita balas sia awk ye..

    ReplyDelete
  5. anak menakan tu bukan menatang yang tepi pantai tu ke?

    ReplyDelete
  6. dkat setahun gak x cakap utara.. balik raya ni leh la asah lidah

    ReplyDelete
  7. no.. no.. no.. =P mari menolong anak-anak yatim dibulan puasa ini =)

    ReplyDelete
  8. hari5ahaja - anak menakan tuh anak sedara lah :P
    tss - xkan asyik ckp KL ja kot :P
    dark - bagus2 niat murni mu itu ;)

    ReplyDelete
  9. salam
    kak rose tertarik ngan gambar budak pompuan tu

    ReplyDelete
  10. wsalam. thnks k.ros sudi singgah. muka budak tuh mcm manja kan ;) sweet sgt2

    ReplyDelete

1Komen, idea bernas didahulukan, kritikan diutamakan