Datang bulan & Sungai



Zaman kecik-kecik aku dulu, aku memang selalu main dengan sepupu lelaki. Dah ditakdirkan yang sepupu aku kat Sik tu lelaki. Sepupu perempuan yang ada pun sebelah mak di Kuala Ketil. Dek kerana sepupu aku lelaki, aku akan ikut buat apa yang selalu dia buat. Dia main punggai (baling) kasut, aku main. Dia main hambat-hambat (kejar) dengan geng dia, aku join.

Kalau depa terjun sungai, aku ikut. Pernah mak larang aku terjun sungai. Aku tanya kenapa? Mak kata aku tak boleh mandi sungai macam tu lagi dah. Aku tanya lagi, kenapa? Mak kata nanti kalau datang bulan, susah.

Datang bulan?

Bulan tu kan dok kat atas langit sana. Dia nak mai (datang) sini awat (kenapa) nya. Aku kata.

Bila mak dok bagi penerangan, baru la paham. Tapi masa aku kecik tu, aku tak paham sangat pun. Buat-buat paham. Nanti mak lagi marah kalau aku terjun juga sungai kat Kg Charok Kudung, Sik tu.

Tapi masa aku umur 15 tahun, aku terjun sungai. Cuma kali ini mak tak tahu dan aku ikut rombongan sepupu aku. Nasib baik sepupu perempuan aku tu anak buah kesayangan mak. Terlaksana juga hajat nak terjun sungai. Sungai Kuala Ketil, sebelah kampung Jawa. Ada buaya kata mak aku. Tapi aku tau, dia saja-saja nak takutkan aku.

Alhamdulillah syukur jugak memang takda buaya masa aku, sepupu aku dan rombongan dia terjun sungai masa tu. Dibuatnya kami di ngap buaya kat sungai tu, naya ja...

8 Pemberi Komen:

  1. apa kaitan datang bulan da terjun sungai?

    ReplyDelete
  2. Nie kes teringat kenangan masa kecik la nie...:)

    ReplyDelete
  3. bulan tu kan besar.
    kalo dtg kat kite mest kite silau.
    ehhe

    ReplyDelete
  4. bestnya kan dapat mandi sungai..airnya sejuk je hehe

    ReplyDelete
  5. ala apa takut...cuma buaya je..belum gajah

    ReplyDelete
  6. Kalau bulan tu datang, leh letak dalam frame..
    Cantek tu..
    Sbb kat langit nampak cam cantik je..
    :P

    ReplyDelete
  7. cerita kecik2 ka.. besaq2 ni lagi gheti la. apa istilah tu yg selalu org guna tu..

    ReplyDelete
  8. kapten - ada kaitan la. nnti 'bocor' rahsia :P

    hazman - yes, i am ^_^

    atok - ye ye, trutamanya yg ada pnyakit silau mata :P

    CC - yes, tepat skali ^_^

    a.b geldofg - gajah ada mkn manusia mcm buaya kah?

    luie - bulan tu beso, cmna eh nk letak dlm frame :P

    anasxz - tau :P

    ReplyDelete

1Komen, idea bernas didahulukan, kritikan diutamakan