Apabila mak suruh cari calon suami.

Cuti sehari yang sangat membekukan otak. Apatah lagi ditambah dengan ayat yang keluar daripada mulut mak bila mana aku telefon dia untuk tanya khabar sebab cuti Ahad semalam aku tak balik kampung. Aku terus kelu dan tak ada jawapan melainkan ketawa yang dibuat-buat untuk sejukkan hati mak dan hati aku sendiri. Aku pun tak pasti samada ketawa tu dapat sejukkan hati mak atau pun tak. Memang ayat mak yang satu tu diyakini membuatkan semangat aku boleh down atau pun hancur untuk seminggu ni dan boleh juga berterusan untuk minggu-minggu yang mendatang.

Hang cari la lelaki yang boleh dibuat calon laki(suami), Umi.

Dah la cuti Raya Haji hujung minggu ni ni 3 hari aku balik kampung, aku rasa macam lama ja nak mengadap mak dan berdebar-debar samada mak akan tanya mengenai perkara tu lagi atau pun mak akan diam membisu konon-konon takda apa pun yang berlaku.

Kalau aku kahwin dengan ex aku macam kat dalam post Pengantin itu bukan aku.. mesti mak aku takkan kasi ayat makan dalam. Sigh. Jodoh oh jodoh....bosan betoi..

Tak sampai hati pulak aku nak cakap kat mak

Kalau kak boleh ada kereta Myvi SE dan rumah sendiri, kak tak kahwin pun tak apa mak. Cuma mak ja la yang kisah. Kan?

Aku rasa boleh mati sakit jantung mak aku nanti...

Pic : http://hasbifelix.fotopages.com/

33 Pemberi Komen:

  1. Maknya risau dekat anak daranya tu.. hehe.. ;)

    ReplyDelete
  2. Jadi mak memang macam tu la...risau bila anak dara tak kawin2 lagi sedangkan umur makin meningkat. Dia bimbang tak dak sapa nak jaga Naz nanti..hehehe

    ReplyDelete
  3. biasa la naz..lbh2 lg dgn ank pmpn..ein sendiri pun dh bingit telinga ni dgr org duk tny je...klo dh ade calon xpe gak..sng la ckit nak jwb...hehe..xpe2, ein doakan naz cepat2 dpt jodoh ye

    ReplyDelete
  4. Looking for a marriage partner is really mind boggling, what more if you're looking for a life partner, sometimes it can quite difficult but do not despair, keep a cool head & clear mind when choosing a partner. Try getting some recommendations from concerned friends who know you personally. It's always odd for a girl to look for a boy but who cares so long as the intention is good. Since yr mom is asking all these 'when' questions, perhaps you could ask her to scout around for a good candidate for her future son-in-law, of course he must be handsome too, why not! I hope you'll get the answers to your mom's question very soon......

    ReplyDelete
  5. hari ni, ibu risaukan anak gadisnya, satu hari nanti anak gadisnya jadi ibu dan risau pula kat anak gadisnya, satu hari nanti, anak gadis kepada anak gadis jadi ibu dan risau pula...sampai hari terakhir dunia ni, gitu lah ceritanya.

    ReplyDelete
  6. kawin jer...
    ape susah,...
    ag bestt...
    idup ade org tanggung n jaga..
    huhu..

    ReplyDelete
  7. mak carikan daku...hehe

    selamat pengantin baru

    ReplyDelete
  8. igtkn dh ade bakal suami..hehe
    xpela..kne bnyk sabar ni nk cri jodoh..

    ReplyDelete
  9. x per...
    ader la tu nanti...
    wat mase skrg cuba jaga hati mak tu dulu...

    ReplyDelete
  10. mak memang lah macam tu
    risau fikir masa depan anak
    eh,dekat mana wayang dkt kulim?
    ada member tanya

    ReplyDelete
  11. wow hebt bleh hdup tnpa suami..
    tp mak ko nak mrse gak ada mnantu laki..huhu

    ReplyDelete
  12. apa tunggu lagi.....
    da ada calon ker...

    ReplyDelete
  13. jom carik he...23x

    ops maaf bro sudah berempunya he..23x dulu mak bro ade gak bising.. xpyh la nk cintan2 kamu muda lagi

    selalng beberapa minggu dah bising2 tnye bila nk kahwin..dah kumpul ke..dah ade calon ke...

    mengelabah bila tgk anak2 org len dah kahwin..even dorg lagi muda dari bro he...23x

    out of topic--> bermadu dikatakan manis kerna ianya menguji tahap keimanan seseorang.. xkisah lelaki atau perempuan... adakah iman kita kuat atau terlalu mengikut kehendak atau hasutan syaitan...

    yang membuat si isteri mendapat payung emas bila die

    mengizinkan

    tidak mengabaikan tanggungjawab pda si suami

    tidak mengaibkan si suami mahupun madu

    menjaga kehormatan dan keharmonian rumah tangga

    Insya'lah payung emas untuk mereka di akhirat sana

    www.broframestone.com

    ReplyDelete
  14. keju itu banyak kalorinya

    sekian

    -terbaca kelu tu keju, ooh, adakah ku lapar?-

    ReplyDelete
  15. Hehe, insyaAllah datang la jodoh tu nanti Kak Nazra oi..

    Kalau hendak seribu daya, kalau xnak seribu dalih. Hehe.

    ReplyDelete
  16. kawen la naz.. mak naz risau tu.. klu kawen at least ada org bleh jg.. hihihi

    ReplyDelete
  17. betui2.. kalu dah jumpe jejaka pilihan hati.. eloklah dipercepatkan hari penantian ibunda naz tu..

    ReplyDelete
  18. keh keh, alasan...

    nanti mak ko jawab, "MyVi SE tak boleh bagi mak cucu..."

    kerisauan mak ko beralas. ko mungkin rasa rimas buat masa sekarang tapi sebenarnye ini satu step dalam langkah hidup ko. mungkin skang ko belom nampak idop ko sebagai isteri orang tapi satu hari nanti aku rasenye percaya ko boleh jadi ibu dan isteri yang baik.

    sebab ko mmg ada bakat ke arah itu. ilmu juga telah ditimba sedikit sebanyak.

    takpe, time will tell...

    ReplyDelete
  19. mak bg peluang crik sndri tuh...hehehe..klu xdak die nk crikkn..tu sbb die suh crik cpt..ngee

    ReplyDelete
  20. opsss
    sowiee
    tesalah komen

    -tab banyak sangat-
    lalala~

    ReplyDelete
  21. huhuhu..

    ape lagieyh...

    carieyh cepat!!!

    ReplyDelete
  22. Takpe die just nak ingatkan je tu. Hehehe.

    ReplyDelete
  23. mak nak cucu tu kot..riuh rendah sikit ada cucu..

    ReplyDelete
  24. perkara baik jangan di tangguh2..
    bgs la tu.. :)

    ReplyDelete
  25. Kawin ni bukan senang, banyak tanggungjawab yg mesti dipikul. Kena memperbanyakkan ilmu, terutama agama. Pilih calon suami bukan macam pilih kawan2, silap pilih gelap masa depan rumah tangga. Jadi pilih yg terbaik.

    Buat solat istikharah minta petunjuk yg terbaik buat diri kita. Moga berjaya didunia & akhirat insyaAllah =)

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum Nazra, tak baik mengeluh soal jodoh. Insya Allah sampai masanya Allah akan tunjukkan lelaki yang sesuai dengan Nazra. Cuma dalam waktu ini lupakan kisah lama, jangan simpan dendam pada lelaki dan berusaha untuk dapat calon suami yang baik. Doa banyak2.

    ReplyDelete
  27. mcm dlm cte novel je kak?
    hehehehe...

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum Nazra..

    Susah-susaj aje letak link fotopages saya tu.. Anyway..thanks..macam mana boleh tahu fotopages saya nie..??

    ReplyDelete

1Komen, idea bernas didahulukan, kritikan diutamakan